Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vejce a cholesterol

12. 5. 2009

Vejce a cholesterol.

Vejce jsou nedílnou součástí lidského jídelníčku a ve své historii zažila docela dramatický osud.Snad největší popularitu zaznamenala konzumace vajec po druhé světové válce,kdy byl všeobecně nedostatek potravin.Lidé a hlavně děti potřebovali stravu bohatou na dusíkaté látky (bílkoviny) a tuky.Takže vejce,tučné mléko,sádlo a vepřové maso,se staly vyhledávanou a velice žádanou potravinou.V té době si tyto potraviny mohl dovolit jen málokdo a to většinou jen tak jednou týdně.Postupným rozvojem vyspělých zemí a co se týká potravin i některých komunistických států začalo být těchto potravin dostatek a  staly se každodenní surovinou lidského jídelníčku.Brzy ale došlo k velkému nárůstu obezity,cévních a hlavně srdečních chorob.Následným objevením cholesterolu se zjistilo,že hlavně vejce svým obsahem je něco jako cholesterolová bomba a bylo potřeba s konzumací vajec skoro přestat.V té době se ale ještě netušilo ,že všechny cholesteroly nejsou stejné a nemají pouze negativní účinek.Až vlastně v roce 2001 prestižní lékařská společnost The American Heart Association udělila vejcím milost.Nejnovější výzkumy totiž ukázaly,že cholesterol obsažený ve vejcích nemá až tak škodlivý vliv na hladinu celkového krevního cholesterolu a že daleko důležitější než omezování vajec je snížení příjmu živočišných tuků.

Tyto nové výzkumy také dokázaly,že daleko větší vliv na hladinu krevního cholesterolu,než cholesterol obsažený v potravě má obsah nasycených tuků,proto by jsme měli tyto tuky v jídelníčku co nejvíce minimalizovat.Bohužel v moderním stravování hlavně v rychlém občerstvení jich je nadměrné množství.Jen tak pro porovnání v jednom velkém slepičím vejci je přibližně 5g tuků z toho je méně než 2g. těchto nasycených tuků.Což znamená,že požitím tohoto vejce dostanete do organismu srovnatelné množství škodlivého cholesterolu jako kdyby jste snědli 1/6 běžného hamburgeru.Vaječný cholesterol je obsažen pouze ve žloutku,stejně jako většina kalorií a většinové množství vitamínů řady B a minerálů.

Nedávná měření taká zjistila,že vaječný žloutek neobsahuje takové množství cholesterolu jako se uvádělo dříve.Což znamená,že vejce o průměrné váze 55 g obsahuje pouze 210mg oproti původně uváděným 275 mg.Podle některých pramenů je totiž asi 310mg cholesterolu obsaženém v denní dávce potravy , neškodné spíš potřebné množství pro zdravého člověka.Z tohoto důvodu se také týdenní akceptovatelné množství žloutků zvedlo z původních 3 na 4,což platí opět pro zdravé lidi.Lidé se zvýšenou hladinou cholesterolu by ,ale neměli týdně sníst více jako 1 žloutek.Naopak bílek je možné konzumovat v neomezeném množství,protože neobsahuje ani cholesterol ani tuk.

Pokud tedy patříte k těm šťastnějším a váš cholesterol obsažený v krvi nevykazuje zvýšené procento.Můžete klidně sníst jedno celé vejce denně a nehrozí vám žádné nebezpečí,pokud ovšem budete udržovat jinak správný jídelníček.Jestliže,ale chcete jíst více vajec kvůli vaječnému proteinu,potom jezte pouze bílky.

Prostředky ovlivňující množství vaječného cholesterolu.

Vhodná skladba krmné dávky slepic.V tomto případě vítězí slepice z velkochovů,které jsou krmeny pouze vhodně sestavenou kompletní krmnou směsí a nemají přístup do volného výběhu,kde si mohou nasbírat ještě různé brouky a žížaly.Naše slepice v drobných chovech s neomezeným výběhem jsou na tom poněkud hůře.Nejhůř,ale na tom jsou zvířata jejichž majitel má dostatek masitých zbytků,(odpad z kuchyně,odpadní maso,škvarky,drcené kosti  aj.).Patříte-li k chovatelům slepic a máte zvýšenou hladinu cholesterolu – nedopřávejte těm slepicím od kterých používáte vejce pro svoji potřebu neomezený výběh a jejich krmnou dávku co se týká bílkovin živočišného původu obohaťte pouze kompletní krmnou směsí pro nosnice.

Také tepelnou úpravou je možné ovlivnit množství cholesterolu ve vejcích.Zde ale pouze směrem k horšímu.To znamená,že pokud si uděláte míchaná vejce na sádle nebo do nich přidáte slaninu,škvarky atd.,Bude množství cholesterolu ještě daleko větší.Pokud již máte chuť na míchaná vejce udělejte si je raději na rostlinném oleji.Nejvhodnější je olivový (tento ale pro svůj vysoký obsah vitamínu K není vhodný pro ty kteří jsou nuceni užívat některý z léků na ředění krve,zvláště v případě Varfarínu.V tomto případě by jste si mohli zapříčinit nebezpečné,neřízené vnitřní krvácení),slunečnicový olej.

Plemenný druh slepic : některá zvláště Anglická literatura znovu uvádí,že plemeno slepic Araukána má snížené % cholesterolu.O tom se mě ale nepodařilo sehnat přesnější informace.Dále se uvádí,že vejce Japonských křepelek mají méně cholesterolu,dokonce snad žádný.To ale není pravda.Každé vejce musí obsahovat cholesterol,aby se v něm mohl vyvinout zárodek.To platí i v případě křepelek.Pravdou je že vejce křepelek má méně cholesterolu než vejce jiných druhů a to ze dvou důvodů : 1) aby bylo využito reprodukčních schopností křepelek,musí být krmeny kompletní krmnou směsí a jejich odchov je bez přístupu do volného výběhu.Jak jsem již uvedl toto jsou důvody,které i u slepic vedou ke snížení množství cholesterolu.2) Množství cholesterolu obsaženém ve vejcích je přímo úměrné k hmotnosti vejce.Z čehož vyplívá že vejce křepelky vážící v průměru 15 g,musí mít zákonitě menší množství cholesterolu než např. vejce slepice vážící 55g.Pokud vám tedy k snídani budou stačit např. 4 vařená křepelčí vejce,bude množství cholesterolu přibližně stejné jako v případě jednoho slepičiho.Žádný jiný rozdíl v tom není.Některé zahraniční firmy,ale dělají pokusy na vyšlechtění křepelek u kterých by množství cholesterolu,bylo ještě více sníženo.

Co to je vlastně ten cholesterol

Jedná se o látku podobnou tuku,která je trvale obsažena v krvi.Každý organizmus  určité množství cholesterolu potřebuje k udržování buněčných membrán a zachování dalších životních funkcí.Vysoké množství cholesterolu,ale vede k ucpávání cév,což může mít za následek srdeční infarkt,mozkové příhody aj.( Jen tak pro zajímavost,v mém případě vysoké množství cholesterolu a díky tomu vzniklá trombóza zapříčinily ucpání odtokových cév z očí,což mělo za následek velké trvalé poškození levého oka a částečné poškození oka pravého.Mohlo to ale dopadnout i daleko hůře a to až trvalou slepotou.Ptáte se jaký byl projev před tímto postižením?Vlastně žádný,jen jsem se ráno vzbudil a zjistil,že nic nevidím.Tento stav trval několik sekund a potom mě šly kolem očí jen jakoby bezbarvé jiskřičky.Jinak nic,až večer při rozsvícení světel jsem zjistil,že vidím vše krvavě červeně.Okamžitě jsem byl hospitalizován s tím,že přicházím již nějakou minutu po dvanácté.Zázraky se ale dějí a tak se lékařům podařilo pravé oko zcela zachránit a levé oko skoro také i když u něj moc nadějí původně nedávali.)Zpět ale k cholesterolu.Ten se v krvi přenáší dvěma typy bílkovin : lipoproteiny s nízkou hustotou (LOL),které transportují tři čtvrtiny cholesterolu a lipoproteiny s vysokou hustotou (HOL).Při zjišťování hladiny cholesterolu v krvi se měří jednak celkové množství a odděleně pak škodlivý LOL a prospěšný HOL cholesterol.To znamená,že vysoké procento LOL cholesterolu a naopak nízké HOL cholesterolu zvyšují riziko cévních a dalších příhod.

Normální a zvýšené hodnoty tuku (cholesterolu) v krvi.

Parametr

Normální hodnota

Hodnota představující zvýšené riziko

Hodnota představující vysoké riziko

Celkový cholesterol

3,9 – 5,2

5,2 – 6,2

nad 6,2

HDL cholesterol

nad 1,2

pod 0,9

 

LDL cholesterol

do 3,4

3,4 – 4,1

nad 4,1

Triglyceridy

do 2 g/l

2 – 4 g/l

 

 Potraviny a látky zvyšující množství cholesterolu v krvi.

Velké množství živočišných tuků : tučné vepřové,hovězí maso,kachní a husí maso,výrobky z plnotučného mléka,kokosový a palmový olej,nadměrné množství vajec,smažené výrobky,uzeniny ,slané ořechy,slané brambůrky atd.,obezita,kouření,nedostatek pohybu.

Vhodné potraviny a doplňky při vysokém cholesterol:

Krůtí maso bez kůže z běžných plemen krůt,pro širokoprsé to platí jen částečně.Králičí maso,ryby hlavně mořské a ne tučné,kuřecí maso také bez kůže.Omezené množství libového vepřového masa.Výrobky z odtučněného mléka a hlavně zelenina.Další velice vhodnou potravinou,která mimo jiné také snižuje množství cholesterolu v krvi je

Obrazek

Hlíva ústřičná,která má ještě další blahodárné účinky na lidský organizmus. 1)  působí proti zánětlivým onemocněním, proti virovým, bakteriálním a plísňovým infekcím.

 

2)  působí příznivě při léčbě hemeroidů, křečových žil, bércových vředů, popálenin, ekzémů a kožních alergií.

3)  působí preventivně proti rakovinným onemocněním a proti účinkům radioaktivního a UV záření.

4)  působí na snižování cholesterolu v krvi.

5) působí preventivně proti ateroskleróze a srdečním onemocněním.

Obrazek

 

 Další rostlinou která příznivě ovlivňuje množství cholesterolu v krvi je Jiaogulan – pětilistý ženšen.Každodenní pití čaje ze sušených lístků této rostliny má 1)adaptogenní a antioxidační účinky, 2)posilování imunity a nervového systému,3)růst životní energie (odolnosti),vytrvalosti,4)stimulaci funkci jater,5)reguluje množství cholesterolu,cukru a krevní tlak,6)zlepšuje cirkulaci krve,7)uklidňující efekt a uvolnění křečí. Používat podle přiloženého  návodu.

Vlašské ořechy :také snižují množství cholesterolu a působí na zachování a znova obnovení pružnosti cév.

 

Vhodné vitamíny :

Vitamín E 250 mg. dvakrát denně

Vitamín C 500 mg.   -//-

Česnek  400 – 600 mg. sušeného koncentrátu  denně

Chrom 200mcg. jedenkrát denně

Beta sitosterol 300 mg dvakrát denně

Artyčok 500 mg výtažku 3 krát denně

A co vlastně obsahuje vejce ?

Vaječný protein je po syrovátkovém proteinu nejkvalitnější protein, který lze tělu dodat. Obsahuje celé aminokyselinové spektrum stejně jako syrovátkový protein. Jeho PER (Protein Efficiency Ratio) je dokonce vyšší: 3.9 v porovnání s 3.2 u syrovátky! Biologická hodnota celých vajec je 93,7%, což řadí vejce nad mléko (84,5%), ryby (76%), hovězí maso (74,3%) či sojové boby (72,8%).

Vaječný bílek tvoří asi dvě třetiny likvidní váhy celého vejce, zatímco na žloutek připadá asi třetina. Čerstvý bílek v syrovém stavu není úplně průhledný, protože obsahuje vyšší množství oxidu uhličitého. Jak vejce stárne, oxid uhličitý postupně uniká a vejce se stává průhlednější.

1 vařené vejce obsahuje

  • Energie 78 kCal
  • Bílkoviny 6.3 g
  • Sacharidy 0.6 g
  • Tuk 5.3 g
  • Vláknina 0.0 g
  • Riboflavin 26 mg
  • Sodík 63 mg
  • Selen 15 mcg

Vaječný žloutek obsahuje

  • Hmotnost 17 g
  • Energie 55 kCal / 229 kJ
  • Bílkoviny 2.7 g
  • Sacharidy 0.6 g
  • Tuk celkem 4.6 g
  • Nasycený (špatný) tuk 1.6 g
  • Mononenasycený tuk 2.4 g
  • Polynenasycený tuk 0.6 g
  • Cholesterol 210 mg

Vaječný bílek obsahuje

  • Hmotnost 33 g
  • Energie 17 kCal / 71 kJ
  • Bílkoviny 3.6 g
  • Sacharidy 0.2 g
  • Tuk 0.06 g
  • Cholesterol 0.0 g

 

 

Obrazek

 

 

Jak to je s barvou skořápky ?

Barva vejce je pouze odrazem plemena slepice a nejsou žádné rozdíly v kvalitě nutričních hodnotách bílého a hnědého vejce. Přesto existují určité národní preference mezi bílými a hnědými vejci. Většina Američanů, například, upřednostňuje bílou barvu, zatímco Angličané mají radši hnědou. Také u nás je upřednostňována hnědá barva skořápky.Máme ale také ještě modrou (nazelenalou) barvu skořápky u vajec slepic.Takto zbarvená vejce nesou slepici již zmíněného plemene Araukán.Vejce těchto slepic jsou stále předmětem zkoumání co se týká množství obsaženého cholesterolu.Osobně jsem také před několika roky nechal tato vejce testovat s následujícím výsledkem.Již tenkrát se ukazovalo,že množství cholesterolu záleží na způsobu krmení.Dále bylo zjištěno,že vejce Araukány vykazuje méně cholesterolu ve vaječném žloutku a to až o 15% oproti vejci bílému nebo hnědému.Tehdejší výzkum prokázal,že cholesterol ve vejci Araukány je asi 3 % obsažen také v bílku a až 12 % ve skořápce.Což má za následek právě to modré zbarvení,kdy je probarvená celá skořápka a tato modrá barva na sebe váže cholesterol.Pokud je výsledek tehdejšího zkoumání správný znamenalo by to,že žloutek těchto modrých vajec obsahuje pouze asi180 mg cholesterolu.Oproti tomu ale bílek není bez cholesterolu jako u jiných vajec,ale má až 10 mg.cholesterolu.Bohužel nemám k dispozici nějaké nové výsledky zkoumání na toto téma,proto tuto informaci není možné brát za zcela pravdivou.

 

 

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA